Augusto Boal

Augusto Boal

Augusto Boal

Her er konkrete Augusto Boal-øvelser fra "Theater of the Oppressed" – geniale redskaber til at udforske magt, frihed og social forandring gennem leg og interaktion:

1. "The Great Game of Power" (Magtens store spil)

(Afslører usynlige magtstrukturer)
Instruktion:

  • Gruppens medlemmer stiller sig i en cirkel.
  • En frivillig (A) bliver bedt om at "tage magten" ved at placere sig fysisk højest (fx stå på en stol).
  • Resten af gruppen skal nu reagere spontant – nogle knæler, andre protesterer, nige flirter for gunst.
  • Stop og diskuter: Hvem gav magten til A? Hvem udfordrede den?
    Boals pointe:

"Magt eksisterer kun fordi vi accepterer dens regler."

2. "Image Theater" (Billedteater)

(Skaber frosne billeder af sociale konflikter)
Instruktion:

  • Vælg et emne (fx arbejdsløshed, racisme).
  • Gruppens medlemmer skaber et statuebillede af situationen uden ord:
    • Fx en arbejdsgiver der peger på en arbejdsløs med en anden der bøjer sig.
  • Publikum kan nu omplacere statuerne for at ændre dynamikken.
    Eksempel-transformering:
  • Den arbejdsløse rejser sig og giver en "usynlig" kniv til arbejdsgiveren.

https://www.azquotes.com/

3. "Forum Theater" (Forumteater)

(Lader publikum ændre scenens udfald)
Instruktion:

  • En scene om undertrykkelse spilles (fx en kvinde bliver mobbet på arbejde).
  • Scenen spilles igen, men nu kan publikum råbe "Stop!" og overtage en rolle.
  • Mål: Find løsninger ved at teste handlinger i sikkerhed.
    Tip:
  • "Jokeren" (vært) spørger: "Hvad skete der lige? Hvorfor virkede det ikke?"

4. "The Cop in the Head" (Politimanden i hovedet)

(Afmonterer indre undertrykkelse)
Instruktion:

  • En spiller fortæller om en indre stemme der stopper dem (fx "Du er ikke god nok").
  • Gruppen skaber fysiske repræsentationer af stemmen (fx en der hvisker i øret).
  • Spilleren "kæmper" mod disse ved at ændre deres kropssprog.
    Symbolsk handling:
  • At knuse en imaginær mur mellem sig og "politimanden".

5. "Rainbow of Desire" (Ønskernes regnbue)

(Afklarer modstridende følelser)
Instruktion:

  • En spiller deler en personlig konflikt (fx "Jeg vil rejse, men er bange").
  • Gruppens medlemmer tager roller som deres modstridende ønsker:
    • En repræsenterer "Frihed", en anden "Sikkerhed".
  • De debatterer gennem spilleren, der sidder i midten.
    Resultat:
  • Spilleren ser konflikten udefra og finder balance.

6. "GU' ER VI EJ USYNLIGE!"

Et Augusto Boal-inspireret teaterstykke om pensionisters magt

1. OVERTURE: Hviske-sang i mørket

(Lys slukkes. En lav, pulserende hvisken bølger fra scenen:)
"Vi er her... vi er her... vi er her..."
Pludselig – et brag! Lyset springer på, og 6 pensionister står som statuer i udfordrende positurer – én med en puslespilsbrik i hånden, én med en kuffert, én midt i et hop.

ALLES STIMMER:
"GU' ER VI EJ USYNLIGE!"

2. MONOLOGER: "Da jeg holdt op med at arbejde..."

(Hver skuespiller træder frem til en mikrofons fodlys.)

Mette (knækker en imaginær streg på scenegulvet):
"Da jeg holdt op med at arbejde, startede Kulturåret 2017 i Aarhus. Jeg satte mig selv i centrum. Nu er der tid til venner, teater, frivilligt arbejde... og at nyde solnedgange UDEN at tænke på morgendagens møder!"

Morten (holder et gammelt familiealbum):
De sendte en fucking 'hold ud'-mail. Jeg blev igen familiens redningsmand – men denne gang sagde jeg NEJ." (Smider albummet.)

Grethe (synger pludselig):
"PANIK! GLÆDE! USIKKERHED! Hvem er jeg egentlig? Er jeg overhovedet NOGET?" (Tørrer mund med ærmet.) "Økonomi, økonomi, økonomi... men ingen bånd binder mig længere!"

UFFE (står på en kuffert):
*"Min nye kæreste og jeg rejste langs Albaniens kyst i en bus UDEN BREMSER! Vi vidste ikke om vi ville nå frem... ligesom da jeg var 20! Forskellen? Nu har jeg incontinence-bind i tasken."* (Griner højlydt.)

EGON(samler på usynlige puslespilsbrikker):
"Først 50 brikker... så hele huset blev til puslespil! Nu laver jeg selv brikkerne –" (Savar en stol i luften.) "Livet er kaotisk? Så limer vi det bare sammen igen!"

Hanne (hopper på ét ben):
*"'Mormor, er du gammel nu?' NEJ! Min far er 94 – HAN er gammel. Jeg? Jeg er juniorpensionist! Højskole, solo-rejser, og... ja, når ungerne ringer kl. 22:15 for at høre om min aften!"*

3. INTERVENTION: Publikum bliver medspillere

(Ifølge Boal inviteres tilskuere nu op for at "løse" en udfordring:)

Hanne: "Hvad gør I, når nogen kalder jer 'den søde gamle'?"
(En tilskuer får en megafon og skal improvisere en reaktion. Scenen bliver til en absurd kamp mod fordomme – hvor pensionisterne lærer publikum at råbe:)

ALLES STIMMER:
"KALD OS IKKE 'SØDE' – KALD OS MAGTFULDE!"

FINAL: Dans med livet

(En bænk på scenen bliver til både bus, puslespil og talerstol. De 6 danser med den til Gittes sang:)
"Ingen bånd, ingen bånd, ingen bånd der binder mig!"

SLUTNINGSBUDSKAB (råbt i kor):
"Pension er ikke enden – det er backstage-pas til LIVET!"

BOAL-TEKNIKKER I BRUG:

  • "Stumt kor" (hviskesangen) skaber kollektiv stemme

  • "Monolog som våben" – personlige historier bliver politiske

  • "Publikum som medskabere" – ingen passiv tilskuer

★ "Alderen giver ikke tilladelse til at forsvinde – den giver retten til at BRÆNDE!" ★

(Efter forestillingen deles gratis puslespilsbrikker og falske busbilletter ud til publikum.)

Boals Kerne-principper:

  • "Spejl → Maskine → Handling":
    1. Afspejl virkeligheden (Image Theater)
    2. Forstå dens mekanismer (Forum Theater)
    3. Transformér den (Rainbow of Desire)
  • "Alle er skuespillere – selv dem der ikke tror det."

Workshop-forløb (2 timer):

  1. Opvarmning: "Great Game of Power" (20 min)
  2. Konfliktbilleder: Image Theater om lokal problem (40 min)
  3. Intervention: Forum Theater med publikumsinddragelse (50 min)
  4. Refleksion: Hvad kan vi gøre i virkeligheden? (10 min)

"Teater er ikke revolutionen – det er prøverevolutionen."


I hver sin retning
I hver sin retning

3-timers Augusto Boal-inspireret træningsprogram 

Fokus på dialog, social interaktion og "spekt-aktor" konceptet

Time 1: Fælles Øvelser (60 min)

Mål: At skabe tillid og introducere Boals teaterfilosofi

1. "Navn & Bevægelse" (15 min)

  • Cirkel: Hver siger navn + en bevægelse der repræsenterer deres humør
  • Gruppe gentager
  • Illustration: Cirkel med farverige bevægelseslinjer

2. "Maskine" (20 min)

  • Gruppens medlemmer bliver "dele" i en fælles maskine
  • Hver tilføjer lyd og bevægelse
  • Illustration: Abstrakt maskinediagram med menneskelige dele
Abstrakt maskinediagram med menneskelige dele
Abstrakt maskinediagram med menneskelige dele


3. "Billede-teater" (25 min)

  • Lav "frosne billeder" af sociale situationer
  • Gruppemedlemmer kan ændre billedet
  • Illustration: Tableau vivant med pile der viser transformation

Time 2: Parøvelser med First Lines (60 min)

Mål: At udforske sociale dynamikker gennem scenearbejde

1. "Modsatrettede intentioner" (15 min)

  • First line: "Jeg har brug for din hjælp nu!"
  • Den ene vil noget, den anden modarbejder
  • Illustration: To figurer der trækker i modsatte retninger
figurer der trækker i modsatte retninger
figurer der trækker i modsatte retninger


2. "Forum-scene" (15 min)

  • First line: "Det her system virker ikke"
  • Én partner spiller "systemet", den anden "modstanderen"
  • Illustration: Lille figur mod stor institution
Lille figur mod stor institution
Lille figur mod stor institution

3. "Spekt-aktor" (15 min)

  • First line: "Hvad hvis vi prøvede sådan her?"
  • Tilskuere kan indgå og ændre scenen
  • Illustration: Scene med pile fra "publikum"

4. "Kropslig dialog" (15 min)

  • First line: "Jeg forstår ikke hvad du mener"
  • Kommuniker kun gennem kropssprog
  • Illustration: To figurer i fysisk kommunikation

Time 3: Fælles Visning (60 min)

Mål: At opleve og transformere sociale situationer

1. Par-scener (40 min)

  • Visning med fokus på sociale dynamikker
  • Illustration: Scene med sociale magt-pile

2. "Forum Feedback" (15 min)

  • Tilskuere kan:
    1. Erstatte en skuespiller
    2. Foreslå alternativ handling
  • Illustration: Figur der træder ind i scenen

3. "Cirkel af forandring" (5 min)

  • Alle deler én måde scenen kunne forandres
  • Illustration: Cirkel med transformativ energi

Illustrationsforslag

  • Maskine: Mennesker som tandhjul i et system
  • Billede-teater: "Frosset" gruppe med redskaber til ændring
  • Spekt-aktor: Scene med tilskuer-arme der når ind
  • Sociale dynamikker: Figurer med størrelser efter magt

"Teatret er ikke revolutionært, det er præ-revolutionært"
(Boal-citat som en scene der bliver til protestskilt)

Mennesker som tandhjul i et system
Mennesker som tandhjul i et system


Træningsprincipper

  1. Alle er skuespillere - ingen passivt publikum
  2. Teater som repetitorium for virkeligheden
  3. Kroppen først - fysisk før verbal kommunikation

Illustrationer bør være engagerede, med fokus på sociale relationer