Augusto Boal
Augusto Boal
Augusto Boal
Her er konkrete Augusto Boal-øvelser fra "Theater of the Oppressed" – geniale redskaber til at udforske magt, frihed og social forandring gennem leg og interaktion:
1. "The Great Game of Power" (Magtens store spil)
(Afslører usynlige magtstrukturer)
Instruktion:
- Gruppens medlemmer stiller sig i en cirkel.
- En frivillig (A) bliver bedt om at "tage magten" ved at placere sig fysisk højest (fx stå på en stol).
- Resten af gruppen skal nu reagere spontant – nogle knæler, andre protesterer, nige flirter for gunst.
- Stop
og diskuter: Hvem gav magten til A? Hvem udfordrede den?
Boals pointe:
"Magt eksisterer kun fordi vi accepterer dens regler."
2. "Image Theater" (Billedteater)
(Skaber frosne billeder af sociale konflikter)
Instruktion:
- Vælg et emne (fx arbejdsløshed, racisme).
- Gruppens medlemmer skaber et statuebillede af situationen uden ord:
- Fx en arbejdsgiver der peger på en arbejdsløs med en anden der bøjer sig.
- Publikum
kan nu omplacere statuerne for at ændre dynamikken.
Eksempel-transformering: - Den arbejdsløse rejser sig og giver en "usynlig" kniv til arbejdsgiveren.

https://www.azquotes.com/
3. "Forum Theater" (Forumteater)
(Lader publikum ændre scenens udfald)
Instruktion:
- En scene om undertrykkelse spilles (fx en kvinde bliver mobbet på arbejde).
- Scenen spilles igen, men nu kan publikum råbe "Stop!" og overtage en rolle.
- Mål: Find
løsninger ved at teste handlinger i sikkerhed.
Tip: - "Jokeren" (vært) spørger: "Hvad skete der lige? Hvorfor virkede det ikke?"
4. "The Cop in the Head" (Politimanden i hovedet)
(Afmonterer indre undertrykkelse)
Instruktion:
- En spiller fortæller om en indre stemme der stopper dem (fx "Du er ikke god nok").
- Gruppen skaber fysiske repræsentationer af stemmen (fx en der hvisker i øret).
- Spilleren
"kæmper" mod disse ved at ændre deres kropssprog.
Symbolsk handling: - At knuse en imaginær mur mellem sig og "politimanden".
5. "Rainbow of Desire" (Ønskernes regnbue)
(Afklarer modstridende følelser)
Instruktion:
- En spiller deler en personlig konflikt (fx "Jeg vil rejse, men er bange").
- Gruppens medlemmer tager roller som deres modstridende ønsker:
- En repræsenterer "Frihed", en anden "Sikkerhed".
- De
debatterer gennem spilleren, der sidder i midten.
Resultat: - Spilleren ser konflikten udefra og finder balance.
6. "GU' ER VI EJ USYNLIGE!"
Et Augusto Boal-inspireret teaterstykke om pensionisters magt
1. OVERTURE: Hviske-sang i mørket
(Lys slukkes. En lav, pulserende hvisken bølger fra scenen:)
"Vi er her... vi er her... vi er her..."
Pludselig – et brag! Lyset springer på, og 6 pensionister står som statuer i udfordrende positurer – én med en puslespilsbrik i hånden, én med en kuffert, én midt i et hop.
ALLES STIMMER:
"GU' ER VI EJ USYNLIGE!"
2. MONOLOGER: "Da jeg holdt op med at arbejde..."
(Hver skuespiller træder frem til en mikrofons fodlys.)
Mette (knækker en imaginær streg på scenegulvet):
"Da jeg holdt op med at arbejde, startede Kulturåret 2017 i Aarhus. Jeg satte mig selv i centrum. Nu er der tid til venner, teater, frivilligt arbejde... og at nyde solnedgange UDEN at tænke på morgendagens møder!"
Morten (holder et gammelt familiealbum):
De sendte en fucking 'hold ud'-mail. Jeg blev igen familiens redningsmand – men denne gang sagde jeg NEJ." (Smider albummet.)
Grethe (synger pludselig):
"PANIK! GLÆDE! USIKKERHED! Hvem er jeg egentlig? Er jeg overhovedet NOGET?" (Tørrer mund med ærmet.) "Økonomi, økonomi, økonomi... men ingen bånd binder mig længere!"
UFFE (står på en kuffert):
*"Min nye kæreste og jeg rejste langs Albaniens kyst i en bus UDEN BREMSER! Vi vidste ikke om vi ville nå frem... ligesom da jeg var 20! Forskellen? Nu har jeg incontinence-bind i tasken."* (Griner højlydt.)
EGON(samler på usynlige puslespilsbrikker):
"Først 50 brikker... så hele huset blev til puslespil! Nu laver jeg selv brikkerne –" (Savar en stol i luften.) "Livet er kaotisk? Så limer vi det bare sammen igen!"
Hanne (hopper på ét ben):
*"'Mormor, er du gammel nu?' NEJ! Min far er 94 – HAN er gammel. Jeg? Jeg er juniorpensionist! Højskole, solo-rejser, og... ja, når ungerne ringer kl. 22:15 for at høre om min aften!"*
3. INTERVENTION: Publikum bliver medspillere
(Ifølge Boal inviteres tilskuere nu op for at "løse" en udfordring:)
Hanne: "Hvad gør I, når nogen kalder jer 'den søde gamle'?"
(En tilskuer får en megafon og skal improvisere en reaktion. Scenen bliver til en absurd kamp mod fordomme – hvor pensionisterne lærer publikum at råbe:)
ALLES STIMMER:
"KALD OS IKKE 'SØDE' – KALD OS MAGTFULDE!"
FINAL: Dans med livet
(En bænk på scenen bliver til både bus, puslespil og talerstol. De 6 danser med den til Gittes sang:)
"Ingen bånd, ingen bånd, ingen bånd der binder mig!"
SLUTNINGSBUDSKAB (råbt i kor):
"Pension er ikke enden – det er backstage-pas til LIVET!"
BOAL-TEKNIKKER I BRUG:
"Stumt kor" (hviskesangen) skaber kollektiv stemme
"Monolog som våben" – personlige historier bliver politiske
"Publikum som medskabere" – ingen passiv tilskuer
★ "Alderen giver ikke tilladelse til at forsvinde – den giver retten til at BRÆNDE!" ★
(Efter forestillingen deles gratis puslespilsbrikker og falske busbilletter ud til publikum.)
Boals Kerne-principper:
- "Spejl → Maskine → Handling":
- Afspejl virkeligheden (Image Theater)
- Forstå dens mekanismer (Forum Theater)
- Transformér den (Rainbow of Desire)
- "Alle er skuespillere – selv dem der ikke tror det."
Workshop-forløb (2 timer):
- Opvarmning: "Great Game of Power" (20 min)
- Konfliktbilleder: Image Theater om lokal problem (40 min)
- Intervention: Forum Theater med publikumsinddragelse (50 min)
- Refleksion: Hvad kan vi gøre i virkeligheden? (10 min)
"Teater er ikke revolutionen – det er prøverevolutionen."

3-timers Augusto Boal-inspireret træningsprogram
Fokus på dialog, social interaktion og "spekt-aktor" konceptet
Time 1: Fælles Øvelser (60 min)
Mål: At skabe tillid og introducere Boals teaterfilosofi
1. "Navn & Bevægelse" (15 min)
- Cirkel: Hver siger navn + en bevægelse der repræsenterer deres humør
- Gruppe gentager
- Illustration: Cirkel med farverige bevægelseslinjer
2. "Maskine" (20 min)
- Gruppens medlemmer bliver "dele" i en fælles maskine
- Hver tilføjer lyd og bevægelse
- Illustration: Abstrakt maskinediagram med menneskelige dele

3. "Billede-teater" (25 min)
- Lav "frosne billeder" af sociale situationer
- Gruppemedlemmer kan ændre billedet
- Illustration: Tableau vivant med pile der viser transformation
Time 2: Parøvelser med First Lines (60 min)
Mål: At udforske sociale dynamikker gennem scenearbejde
1. "Modsatrettede intentioner" (15 min)
- First line: "Jeg har brug for din hjælp nu!"
- Den ene vil noget, den anden modarbejder
- Illustration: To figurer der trækker i modsatte retninger

2. "Forum-scene" (15 min)
- First line: "Det her system virker ikke"
- Én partner spiller "systemet", den anden "modstanderen"
- Illustration: Lille figur mod stor institution

3. "Spekt-aktor" (15 min)
- First line: "Hvad hvis vi prøvede sådan her?"
- Tilskuere kan indgå og ændre scenen
- Illustration: Scene med pile fra "publikum"
4. "Kropslig dialog" (15 min)
- First line: "Jeg forstår ikke hvad du mener"
- Kommuniker kun gennem kropssprog
- Illustration: To figurer i fysisk kommunikation
Time 3: Fælles Visning (60 min)
Mål: At opleve og transformere sociale situationer
1. Par-scener (40 min)
- Visning med fokus på sociale dynamikker
- Illustration: Scene med sociale magt-pile
2. "Forum Feedback" (15 min)
- Tilskuere kan:
- Erstatte en skuespiller
- Foreslå alternativ handling
- Illustration: Figur der træder ind i scenen
3. "Cirkel af forandring" (5 min)
- Alle deler én måde scenen kunne forandres
- Illustration: Cirkel med transformativ energi
Illustrationsforslag
- Maskine: Mennesker som tandhjul i et system
- Billede-teater: "Frosset" gruppe med redskaber til ændring
- Spekt-aktor: Scene med tilskuer-arme der når ind
- Sociale dynamikker: Figurer med størrelser efter magt
"Teatret er ikke revolutionært, det er
præ-revolutionært"
(Boal-citat som en scene der bliver til protestskilt)

Træningsprincipper
- Alle er skuespillere - ingen passivt publikum
- Teater som repetitorium for virkeligheden
- Kroppen først - fysisk før verbal kommunikation
Illustrationer bør være engagerede, med fokus på sociale relationer
