Kostumer DK

Kostumer DK

Nulevende Danske Kostumedesignere, der Skaber Magi på Scenen

Disse danske kostumedesignere er med til at definere moderne scenekunst gennem deres unikke visioner – fra klassisk elegance til avantgarde-eksperimenter. Her er deres betydning og bedste råd til kommende designere.

Hvad Kan Vi Lære os?

Karakterens sjæl: Et kostume er mere end udseende – det er en psykologisk forlængelse.
Bæredygtighed: Fremtidens design skal tænke miljø uden at ofre kreativitet.
Teknologi og tradition: Kombiner håndværk med digitale muligheder.
Provokation: Teatertøj skal udfordre normer – ikke bare pynte.

"Det bedste kostume er det, man husker længe efter forestillingen – uden nødvendigvis at huske, hvorfor."
Manon Rasmussen


1. Manon Rasmussen

Kendt for: Ikont samarbejde med Lars von Trier (Dogme-film) og teater
Værker: "Breaking the Waves", "Kong Lear" (Det Kongelige Teater)
Råd:

  • "Et kostume skal kunne stå alene som en fortælling – selv uden skuespiller."
  • "Undersøg karakterens psykologi gennem stofvalg og snit."

2. Louise Beck

Kendt for: Feministisk, dekonstrueret design
Værker: "Natholdet" (Aarhus Teater), "Hjemkomst" (Sort/Hvid)
Råd:

  • "Lad tøjet afsløre magtstrukturer – et stramt korset kan være et politisk statement."
  • "Brug genbrugstekstiler – historier ligger i materialernes spor."

3. Rikke Juellund

Kendt for: Minimalistisk elegance og naturinspireret æstetik
Værker: "Vildt" (Kasper Bech Holten), "Natskygger" (Grønnegårds Teatret)
Råd:

  • "En enkelt, velvalgt detalje er stærkere end overvældende dekoration."
  • "Lad kostumet ændre sig under forestillingen – slid og patina fortæller tidens gang."

4. Marianne Meinertz

Kendt for: Historisk nøjagtighed med moderne twist
Værker: "En midtsommernattsdrøm" (Gladsaxe Teater), "Madame Bovary" (Odense Teater)
Råd:

  • "Research er nøglen – men fortolkningen skal være fri."
  • "Et kostume skal kunne bevæge sig naturligt – test det med skuespilleren først."

5. Katrine Worsøe

Kendt for: Humoristisk, grotesk design
Værker: "Dronning Dagmar er Død" (Astrid Menzel), "Familien" (Aalborg Teater)
Råd:

  • "Overdrivelse skaber klarsyn – en absurd krave kan afsløre en karakter."
  • "Farver skal skrige eller tie – intet midtvejs."

6.Niels Sejer

Kendt for: Eventyrlig magisk realisme
Værker: "Den lille Havfrue" (Odense Teater), "Narnia" (Det Ny Teater)
Råd:

  • "Brug teksturer, der fanger lyset – fløjl, silke, metallisk stof."
  • "Et kostume skal kunne transportere publikum til en anden verden."

Pressefoto Det Kongelige Teater. 2022/24 Foto Camila Winther