Sanford Meisner

Sanford Meisner

4. Sanford Meisner


Her er konkrete Meisner-øvelser der træner ægte reaktioner, intens lytning og øjeblikkets sandhed – altid med fokus på "at leve sandt under imaginære omstændigheder":

Ti-øren der faldt

Her er en storytelling, der trækker på Sanford Meisners principper for at udforske de underliggende følelser og den autentiske reaktion i dit møde med søsteren:

(Scene: Dæmpet lys, kaffe dampende. En café på en tirsdag aften. Du sidder over for din date. Hendes spørgsmål hænger i luften.)

Hun (med varme i stemmen): Hvem var du egentligt som barn?

(Du tøver, kigger ned i kaffen. Det er mere end bare et spørgsmål. Hun vil se dig, virkelig se dig, )

Du: Min farfar sagde altid: "Du skulle have været bankmand."

Hun: Ja så?

(Du kigger på hende. Hun er oprigtig, nysgerrig. Du tager en dyb indånding, som om du skal kaste dig ud i noget.)

Du: Efter lukketid i vores fars iskiosk... skulle jeg sortere mønter. Femkroner her, tokroner der. Rutine. Men så var der tiørerne... de var... anderledes.

Hun: Det mener jeg at kunne huske.

(Du kigger ud i luften. Erindringen er levende. Hun læner sig fremad, interesseret.)

Du: Der var én... fra 1959. Den mest værdifulde. Farfar sagde de var penge værd. Hvis jeg bare fandt nok af dem... kunne jeg... nå, det er ligemeget.

Hun: Ja hvad så? Jeg vil gerne vide mere om dig.

Du: Pointen er...Hvis jeg var blevet bankmand, ville jeg have haft adgang til alle mønter! Hele bjerge af mønter. Jeg kunne have fundet flere 1959-tiører end nogen andre!

Hun (lidt forvirret): Så... du er begyndt at samle på mønter på dine gamle dage?

Du : Nej! Nu er alt digitalt. Ingen mønter. Ingen tiører. Ingen chance for at finde en.

Det er lige meget nu. Nu må du fortælle noget om dig selv?

Hun: Hvad vil du vide?

Instruktør (Meisner): Stop med at ønske at være interessant – begynd at være interesseret.

(Hun er interesseret. Og langsomt begynder du at se hende igen, ikke bare dig selv.)

https://www.azquotes.com/

EFTERSPIL: Sandheden bag scenen

Ifølge Sanford Meisner skal man "finde sandheden under ordene".

  • Hvad jeg sagde: "Jeg ville finde tiører."

  • Hvad jeg mente: "Jeg ville gøre min farfar stolt."

  • Hvad jeg følte: "Jeg nåede aldrig at finde en."

Men i det øjeblik – mens jeg forklarede om de tiører – var jeg helt, helt ægte.

MEISNER-MORAL:
"En god historie behøver ikke give mening – den skal bare komme et sted indefra."

( Men jeg tænker stadig på tiøren der aldrig faldt.)

★ "Nogle gange er det ikke historien, der skal fortælles – men følelsen, der skal ud."

___________________________________________________________________

 ★Andre Meisner-øvelser:

1. Grundlæggende Repetitionsøvelse

(Træner autentisk respons)
Instruktion:

  • To skuespillere sidder overfor hinanden.

  • A observerer B og siger en simpel observation: "Du har røde sko på."

  • B gentager ordret: "Jeg har røde sko på?" med interesse.

  • A svarer undren: "Du har røde sko på!" (som om det er det mest underlige)
    Pointe:

  • Ordene er ligegyldige – det handler om tonen og øjeblikkets impuls.

  • Efter 2 minutter skiftes til en ny observation (fx "Du ryster på benet").

2. "Døren og Aktivitet"

(Træner følelsesmæssig forberedelse)
Instruktion:

  • A er i et rum og udfører en simpel aktivitet (fx folder tøj).

  • B står udenfor døren med en stærk indre motivation (fx skal bede om penge til en syg mor).

  • B banker på – A åbner, og B må kun handle ud fra sin nød.
    Pointe:

  • Ingen replikker – kun fysiske reaktioner og øjeblikkelige valg.

3. Emotionel Udladelse

(Træner impuls-kontrol)
Instruktion:

  • A sidder og "venter på en bus" med en hemmelig følelse (fx raseri over en utro partner).

  • B kommer ind og siger noget banalt: "Bussen er forsinket."

  • A må kun reagere gennem undertrykte kropssignalet (knyttede næver, skælvende stemme).
    Pointe:

  • Følelsen skal være ægte, men ikke "spilles".

4. "Jeg er en..."-lege

(Træner forpligtelse til fantasien)
Instruktion:

  • A peger på en genstand (fx en stol) og erklærer: "Dette er en brændende bil."

  • B skal handle fuldt ud fra dette: "Jeg redder babyen fra bilen!" (uden ironi).
    Pointe:

  • Øvelsen dræber selvbevidsthed og træner total tro på det imaginære.

5. Uventet Afbrydelse

(Træner øjeblikkelig tilpasning)
Instruktion:

  • A fortæller en historie (fx om deres bedstemor).

  • B afbryder pludseligt med et chok (fx "Hun er ikke din rigtige bedstemor!").

  • A skal reagere ufiltreret – ikke "vende tilbage" til historien.
    Pointe:

  • Livet afbryder os konstant – teatrets magt ligger i at acceptere det.

Meisners Guldregler i Øvelserne:

  1. "Handling kommer før følelse" – Lad kroppen reagere, ikke "spille" en følelse.

  2. "Lev i øjeblikket" – Stop med at planlægge hvad du vil sige.

  3. "Den anden person er altid vigtigere end dig selv" – Sand skuespil er at lytte.


**"Stop med at ønske at være interessant – begynd at være interesseret." – Sanford Meisner


3-timers Meisner-inspireret træningsprogram

Fokus på ægte reaktion, lytning og impulsbaseret scenearbejde

Time 1: Fælles Øvelser (60 min)

Mål: At skabe tilstedeværelse og introducere Meisners kerneprincipper

1. "Navn & Øjenkontakt" (15 min)

  • Cirkel: Kaste en imaginær bold med navn og øjenkontakt
Kast en bold
Kast en bold

2. "Gentagelsesøvelse" (25 min)

  • Parvis: "Du har rødt tøj på" - "Jeg har rødt tøj på"
  • Fokus på ægte reaktion fremfor replikker
Røde sko
Røde sko

3. "Emotionel Walking" (20 min)

  • Gå i rummet og reager på andre gennem øjenkontakt

Time 2: Parøvelser med First Lines (60 min)

Mål: At udvikle ægte scenepartnerskab

1. "Hvad laver du?" (15 min)

  • First line: "Hvad laver du der?"
  • Én partner udfører simpel handling, den anden kommenterer ærligt

2. "Hemmelig intention" (15 min)

  • First line: "Kan du hjælpe mig et øjeblik?"
  • Skjult motivation under simpel handling

3. "Døren åbner" (15 min)

  • First line: "Der er du jo!"
  • Reaktion på uventet ankomst

4. "Objektets betydning" (15 min)

  • First line: "Hvor fik du den fra?"
  • Arbejd med imaginær genstand og dens emotionelle værdi

Time 3: Fælles Visning (60 min)

Mål: At opleve og analysere ægthed

1. Par-scener (40 min)

  • Hvert par viser deres arbejde

2. "Meisner Feedback" (15 min)

  • Fokus på:
    • "Hvornår så vi ægte reaktion?"
    • "Hvornår var I mest til stede?"

3. "Energi Overdragelse" (5 min)

  • Alle står i cirkel: Overfør energi gennem øjenkontakt

"Handlingen kommer fra din partner"
(Meisner-princip visualiseret som forbundne figurer)

Træningsprincipper

  1. Reager, ikke planlæg
  2. Øjenkontakt før ord
  3. Den enkleste handling kan bære en scene