Peter Brook
Peter Brook
Scenen: Det tomme rum og "Den tredje" hos Peter Brook
Vi stod i et nøgent rum – intet alter, intet kors, ingen kongestatue. Kun to mænd i kostumer:
- Mig, klædt som en asatroende bygmester med en hammer.
- Ham, den kristne munk, iført en grov uldkutte og et kors af træ om halsen.
Peter Brook ville have sagt: "Lad publikum selv skabe billederne." Og han havde ret.
Publikum kan nemt forestille sig at befinder sig i træhus i vikingetiden.
Fortælleren:
"I aften træder I ikke ind i et teater, men ind i jeres egen vikingetidsdrøm. Se for jer et træhus, ru og råt, duftende af harpiks og røg. Et sted hvor gamle guder blev æret, hvor runer blev skåret i træet, og hvor sejdkoner spåede om fremtiden.
Men tiden er ved at skifte. Kongens vilje er klar: Dette hus skal forvandles. Fra kultsted til kirke. Fra Odin til Kristus.
Og her begynder jeres arbejde som skuespiller og scenograf.
For ethvert forsøg på at skabe vægge, bænke eller et alter vil falme i sammenligning med jeres egen fantasis kraft. Lad jeres indre viking se for sig de grove planker, de udskårne symboler, kampen mellem det gamle og det nye.
I aften skaber I scenen. Vi leverer blot rammen."
Replikker fra stykket "Orm og Guldfugl" skrevet til fyrkatspillet af Ebbe Kløvedal Reich:

Bygmester: "Et alter? Hvad skal det bruges til – ud over at prale med Haralds kongemagt?"
Munk:
"Et kristent alter kan aldrig være nytteløst pjat."
Bygmester: "Har du spurgt Odin om det?"
Munk: "Vi spørger ikke afguder til råds."
Bygmester:
"Det er der vel ingen, der gør. Men vi er stadig nogle, der spørger
guderne... når vi er i tvivl."
Den Tredie: Kong Haralds usynlige tilstedeværelse
Ifølge Brook er den sande scene ikke mellem to skuespillere – men mellem tre. Her: Bygmesteren, Munken og Kong Harald, den usynlige magt, hvis vilje hænger i luften.
- Munkens frygt: At vikingerne river ham i stykker om natten.
- Bygmesterens frygt: At Harald hører hans kætterske ord og straffer ham.
Vi spillede ikke kun mod hinanden – vi spillede mod den tredie, den uudtalte dommer.

Publikum som Medskabere
Uden rekvisitter blev tilhørerne tvunget til at se med indbildningen:
- Når min hånd knyttedes om en hammer, så de Thor's vrede.
- Når munken kæmpede for at holde stemmen rolig, hørte de kirkens magt.
- Når tavshederne blev for lange, mærkede de Haralds åndedrag i nakken.
Brook havde ret: Tomheden skaber den mest intense virkelighed.
Efterspillet: Hvem vandt?
Da scenen sluttede, var publikum delt:
- Nogle havde ondt af munken, der kæmpede for sin tro i en verden af økser.
- Andre følte med bygmesteren, der vidste, at Haralds kristne dagsorden kun var et politisk spil.
Men alle følte den tredie.
★ "Det var ikke en scene om tro. Det var en scene om magt – og de usynlige kræfter, der styrer den." ★
PS:
- Brook's lærdom: "Det tomme rum er ikke tomt – det er fuldt af muligheder."
- Vores tilføjelse: "Og den tredie er altid den farligste."

https://www.azquotes.com/author/1958-Peter_Brook
"Troens Leg: Munken og Bygmesteren møder Peter Brooks øvelser"
Øvelse 1: Pude-krigen (Fysisk improvisation)
Instruktøren kaster to puder midt i rummet.
Instruktør: "Dette er ikke puder. Den ene er Haralds kors, den anden er Thors hammer. Kæmp for jeres symbol!"
- Munken griber en pude, krammer den som en relikvie: "Gud beskytte dette hellige tegn!"
- Bygmesteren hamrer sin pude i gulvet: "Mit værktøj skal hugge dit kors i splinter!"
De
begynder at kaste puderne frem og tilbage – ikke som leg, men som en rituel
kamp. Publikum
råber:
"Pas på! Hammeren gløder!"
"Korset stråler!"
Pointen: Fysiske objekter bliver magiske gennem troens intensitet.
Øvelse 2: Tælle-op-i-kor (Samspil under pres)
Gruppen deles i to – halvdelen er "kristne", halvdelen "asatroende".
Instruktør: "I skal tælle til 20. Men hvert ord må kun siges af én person ad gangen. Hvis I snakker samtidig, starter I forfra."
- Munken leder sine troende med rolig stemme: "Én... (pause) to..."
- Bygmesteren afbryder brutalt: "TRE!" – hans flok brøler "FIRE!" for at overdøve munken.
Kaos opstår. Nogen råber "OTTE!" for tidligt. En anden hvisker "tolv" som en bøn.
Instruktøren
stopper dem:
"Hørte I det? I talte ikke til hinanden – I talte til den tredje:
Kongen, der vurderer jeres enighed."
Øvelse 3: Blinde Broer (Tillid og magt)
Munken bindes for øjnene. Bygmesteren skal guide ham gennem en "flod" af usynlige sten.
- Bygmesteren snerrer: "Træd der... nej, din åndssvage kristne! Det er en edderkop!"
- Munken vrider sig: "Jeg stoler mere på min Guds vilje end din vejledning!"
Pludselig – Bygmesteren skubber ham ind i en imaginær væg (som alle ser).
Instruktøren: "Hvorfor gjorde du
det?"
Bygmesteren: "Fordi... jeg så kongen nikke
godkendende."
Øvelse 4: De Levende Statuer (Kroppens teologi)
Hver skuespiller skal "fryse" som en statue af enten:
- En kristen helgen (hænder foldet, blidt blik)
- En nordisk gud (økse løftet, ansigtet forvredet)
Men: Når instruktøren rører din skulder, skal du blive til den anden tro.
- Munken stivner som Sankt Mikael – men bliver rørt og eksploderer i et bersærkergang.
- Bygmesteren står som Thor – skifter pludselig til at krydse sig med rystende hænder.
Gruppen griner, men holder vejret: Hvem er hvem? Hvem spiller?
Epilog: Hvem bestod prøven?
Instruktøren
samler os:
"Munken – du lærte at din Gud kan blive til vold."
"Bygmester – du opdagede at selv Odin kan tvivle."
★ "At lege med tro er at afsløre dens sandhed." ★
PS:
- Puderne blev til hellige artefakter
- Tælle-øvelsen afslørede politiske alliance
- De blinde så mere end de vidste
3-timers Peter Brook-inspireret træningsprogram
Fokus på det tomme rum, essens og universel fortælling
Time 1: Fælles Øvelser (60 min)
Mål: At mestre det tomme rum og skabe fælles energi
1. "Cirkel af Tilstedeværelse" (15 min)
- Stå i cirkel og send/receptér energi kun med øjne
- Illustration: Cirkel med lynsymboler mellem øjne
2. "Rummets Stemme" (20 min)
- Udforsk rummet som:
- Fængsel
- Tempel
- Markedsplads
- Illustration: Samme rum med tre forskellige atmosfærer

3. "Minimalistisk Fortælling" (25 min)
- Fortæl en historie kun med én genstand (et stykke stof)
- Illustration: Stykke stof der forvandles til flag/tæppe/tørklæde
Time 2: Parøvelser med First Lines (60 min)
Mål: At skabe kraftfulde scener fra enkle elementer
1. "Det Vigtigste Ord" (15 min)
- First line: "Hørte du det?"
- Kun ét ord må gentages i hele scenen
- Illustration: Taleboble med ét stort ord

2. "Kulturel Maske" (15 min)
- First line: "Det er ikke sådan vi gør"
- Spil samme scene som to forskellige kulturer
- Illustration: To ansigtshalvdele med modsatte masker
3. "Tidens Vægt" (15 min)
- First line: "Jeg har ventet længe på dette"
- Spil med forskellig tidsfornemmelse (10 sek vs 10 år)
- Illustration: Urviser i ekstreme positioner
4. "Det Usynlige Møde" (15 min)
- First line: "Er det virkelig dig?"
- Mød en usynlig karakter gennem reaktioner
- Illustration: Figur der ser på usynligt punkt
Time 3: Fælles Visning (60 min)
Mål: At opleve teatrets kerne
1. "Nøgen Scene" (40 min)
- Par viser uden rekvisitter
- Tilskuere fokuserer på:
- Hvad var essensen?
- Hvad skabte mest mening?
- Illustration: Tom scene med fokuslys
2. "Brook Feedback" (15 min)
- Ét ord til hver scene fra hver tilskuer
- Illustration: Ordsky over scenen
3. "Afsked med Rummet" (5 min)
- Alle takker rummet på deres egen måde
- Illustration: Figurer der berører gulvet/vægge
Illustrationsforslag
- Tomt rum: Scene med kun en stol og skygger
- Kulturel maske: Ansigt sammensat af to verdener
- Tidens vægt: Ur der viser både sekunder og århundreder
- Essens: Scene reduceret til tre streger og én genstand

"Jeg kan tage ethvert tomt rum og kalde det en
scene"
(Brook-citat som tekst i et tomt rum)
Træningsprincipper
- Mindre er mere
- Tilskuerens fantasi er din stærkeste rekvisit
- Enhver handling kan være ritual
Illustrationer bør være enkle, med stærke symboler
