Scenografer DK

Scenografer DK

Nulevende Danske Scenografer der Skaber Magi på Scenen

Disse danske scenografer transformerer teaterrummet med deres unikke visioner – fra minimalistisk elegance til teknologisk innovation. Her er deres betydning og bedste råd til kommende scenografer.

Hvad Kan Vi Lære af de danske scenografer?

  • Rum som fortællere: Scenografien er en aktiv del af historien, ikke blot dekoration.
  • Bæredygtighed: Fremtidens scenografi skal være klimabevidst.
  • Publikums engagement: Jo mere sanselig oplevelsen er, jo dybere trænger den ind.

"Den bedste scenografi er den, man ikke lægger mærke til – før den pludselig er uundværlig."
Rikke Juellund

1. Rikke Juellund

Kendt for: Poetisk minimalisme og naturinspireret design
Værker: "Vildt" (Kasper Bech Holten), "Natholdet" (Aarhus Teater)
Råd:

  • "Lad naturen være din co-designer – brug organiske materialer, der ældes med forestillingen."
  • "Mindre er mere – en enkelt kraftfuld detalje kan fylde hele rummet."

2. Mia Stensgaard

Kendt for: Drømmende, surrealistiske rum med filmisk kvalitet
Værker: "En midtsommernattsdrøm" (Gladsaxe Teater), "Kafka" (Det Kongelige Teater)
Råd:

  • "Scenografi skal føles som et levende maleri – bevægelse og lys er dine vigtigste værktøjer."
  • "Brug spejle og refleksioner til at skabe illusorisk dybde."

3. Steffen Aarfing

Kendt for: Monumentale, arkitektonisk præcise rum
Værker: "Hamlet" (Peter Langdal), "Krig og Fred" (Det Kongelige Teater)
Råd:

  • "En scene skal kunne bære både intimitet og episk storhed."
  • "Undersøg rummets akustik – det påvirker både skuespil og publikums oplevelse."

4. Maja Ziska

Kendt for: Multimediale, teknologisk avancerede installationer
Værker: "Black Milk" (Sort/Hvid), "The Experiment" (CPH Stage)
Råd:

  • "Integrer teknologi uden at den stjæler fokus – den skal tjene historien."
  • "VR og projektioner kan udvide scenen ud over de fysiske rammer."

5. Thomas Bremer

Kendt for: Brutalistisk æstetik og politisk ladede rum
Værker: "Mænd der hader kvinder" (Østre Gasværk), "1984" (Folketeatret)
Råd:

  • "En scenografi kan være et politisk manifest – brug materialer, der taler."
  • "Rå beton og rustent metal skaber en følelse af uro."

6. Line Møller

Kendt for: Bæredygtig scenografi med genbrugsmaterialer
Værker: "Plastic Ocean" (Grønnegårds Teatret), "Vinter" (Aarhus Festuge)
Råd:

  • "Brug kun materialer, der kan genbruges eller nedbrydes."
  • "En scenografi skal efterlade et mindre aftryk end den historie, den fortæller."

Pressefotos fra Aarhus Teater 2024/25 Foto Rumleskafte. 

https://www.aarhusteater.dk/brug-teatret/presse/pressefotos-saeson-2425