Scenografer DK
Scenografer DK
Nulevende Danske Scenografer der Skaber Magi på Scenen
Disse danske scenografer transformerer teaterrummet med deres unikke visioner – fra minimalistisk elegance til teknologisk innovation. Her er deres betydning og bedste råd til kommende scenografer.
Hvad Kan Vi Lære af de danske scenografer?
- Rum som fortællere: Scenografien er en aktiv del af historien, ikke blot dekoration.
- Bæredygtighed: Fremtidens scenografi skal være klimabevidst.
- Publikums engagement: Jo mere sanselig oplevelsen er, jo dybere trænger den ind.
"Den bedste scenografi er den, man ikke lægger mærke
til – før den pludselig er uundværlig."
– Rikke Juellund
1. Rikke Juellund
Kendt for: Poetisk minimalisme og
naturinspireret design
Værker: "Vildt" (Kasper Bech Holten), "Natholdet" (Aarhus
Teater)
Råd:
- "Lad naturen være din co-designer – brug organiske materialer, der ældes med forestillingen."
- "Mindre er mere – en enkelt kraftfuld detalje kan fylde hele rummet."
2. Mia Stensgaard
Kendt for: Drømmende, surrealistiske rum med
filmisk kvalitet
Værker: "En midtsommernattsdrøm" (Gladsaxe
Teater), "Kafka" (Det Kongelige Teater)
Råd:
- "Scenografi skal føles som et levende maleri – bevægelse og lys er dine vigtigste værktøjer."
- "Brug spejle og refleksioner til at skabe illusorisk dybde."
3. Steffen Aarfing
Kendt for: Monumentale, arkitektonisk præcise
rum
Værker: "Hamlet" (Peter Langdal), "Krig
og Fred" (Det Kongelige Teater)
Råd:
- "En scene skal kunne bære både intimitet og episk storhed."
- "Undersøg rummets akustik – det påvirker både skuespil og publikums oplevelse."
4. Maja Ziska
Kendt for: Multimediale, teknologisk avancerede
installationer
Værker: "Black Milk" (Sort/Hvid), "The
Experiment" (CPH Stage)
Råd:
- "Integrer teknologi uden at den stjæler fokus – den skal tjene historien."
- "VR og projektioner kan udvide scenen ud over de fysiske rammer."
5. Thomas Bremer
Kendt for: Brutalistisk æstetik og politisk
ladede rum
Værker: "Mænd der hader kvinder" (Østre
Gasværk), "1984" (Folketeatret)
Råd:
- "En scenografi kan være et politisk manifest – brug materialer, der taler."
- "Rå beton og rustent metal skaber en følelse af uro."
6. Line Møller
Kendt for: Bæredygtig scenografi med
genbrugsmaterialer
Værker: "Plastic Ocean" (Grønnegårds
Teatret), "Vinter" (Aarhus Festuge)
Råd:
- "Brug kun materialer, der kan genbruges eller nedbrydes."
- "En scenografi skal efterlade et mindre aftryk end den historie, den fortæller."
Pressefotos fra Aarhus Teater 2024/25 Foto Rumleskafte.
https://www.aarhusteater.dk/brug-teatret/presse/pressefotos-saeson-2425
